Promenád

2020-ra készülhet el a Tram train

Feltöltő: Tudósító / 2017-09-13 21:15:15

Lakossági fórumot tartott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerdán kora este, az önkormányzat dísztermében Hódmezővásárhelyen. A téma a Tram train volt.

Lakossági fórumon lehetett kérdezni a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Strabag képviselőitől a tram trainel kapcsolatban. A 17 órakor kezdődő fórumot Hegedűs Zoltán, Hódmezővásárhely alpolgármestere nyitotta meg, aki elmondta, ezúttal csak vendégként van jelen ő is.

A gyűlés legelején, miután az alpolgármester elmondta a köszöntőjét, a NIF, megkérte a sajtó munkatársait, hogy tegyék le kameráikat, illetve hangrögzítő eszközeiket, ugyanis a fórum nem sajtónyilvános. Ezen néhányan felháborodva szólaltak fel és megkérdezték: mi oka van ennek? A válasz ami a NIF-től érkezett az volt, hogy azok a személyek, akik a tájékoztatót tartják és a fórumon a kérdésekre fognak válaszolni, nem képviselhetik hivatalosan a sajtó előtt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, azaz nem nyilatkozhatnak, így nem lehet rögzíteni azt, amit mondanak.

Többen el akarták hagyni ezek után a termet, mire tájékoztatott a NIF, hogy az újságírók bent maradhatnak, jegyzetelhetnek, írhatnak és tudósíthatnak az eseményről, csak a hang és a videó felvétel, illetve annak a felhasználása nincs engedélyezve. Ebből a fent említett okból kifolyólag, nem lesz azoknak a neve feltüntetve, akik a fórumon tájékoztatták a lakosságot, illetve válaszoltak a kérdésekre, valamint az itt látható képek is, az alpolgármester köszöntője alatt, előtt készültek.

A tájékoztató

Az első bő fél órában elmondták a NIF és a Strabag képviselői azokat az információkat, amikkel jelenleg, a fejlesztések kiépítésének megkezdése előtt rendelkeznek. Elmondták, hogy maga a tram train rendszer Karlsruhe-ban, Németországban, már 30 éve működik. A lényege, hogy összekösse a belvárost a külterületekkel úgy, hogy ne kelljen átszállni. Ez alapján a rendszer alapján fog a Hódmezővásárhelyet Szegeddel összekötő vonal is kiépülni. Tájékoztattak, hogy egy vágányon fognak közlekedni a szerelvények. A reggeli csúcsidőben 10 percenként, napközben 30, délután 20, valamint késő este és hétvégén 30 percenkénti váltással. Ez annyit jelent, hogy reggel sűrűbben indulnak majd mint most a buszok, a nap többi részében, pedig hasonló gyakorisággal. A fő különbség az lesz, hogy ezeken a szerelvényeken nagyjából 200 fő fog elférni álló utasokkal együtt, míg ez a szám a buszoknál 70-80-ra jön ki hivatalosan. Ennek ellenére, aki utazott már reggel buszon Szeged felé tudhatja, hogy ez a létszám nem valószínű, hogy reális.

Elmondták, hogy várhatóan 2019 közepéig elkészül majd az a 3.3 km hosszú szakasz, ami Hódmezővásárhelyen belül lesz. A sín nyomvonala megegyezik a városon kívüli vasútvonaléval, így nem lesz szükség arra, hogy a találkozási ponton további módosításokat eszközöljenek. Az egysávos kialakítás miatt sokkal kevesebb fát kell majd kivágni, valamint kevesebbet kell változtatni, a már megszokott utcaképen is. A megállókkal és a csomópontokkal kapcsolatban az eddig is ismert információkat mondták. A szerelvények a városi vonalon elektromos árammal fognak közlekedni, majd utána átváltanak motoros meghajtásra és várhatóan 10 perc alatt fognak Algyőre érni, ahonnan ismét 10 perc lesz az első szegedi megálló a Rókusnál. A NIF tájékoztatott, ha minden a terv szerint halad, akkor 2020-ra befejeződnek a nagyvasúti munkálatok is, és az év végétől, már a publikum is használhatná a tram traint. A nagyvasút felújításának idejére azok számára, akik vonaton utaznának szeged irányába, pótlóbuszokat fognak biztosítani.

(Ilyen lesz a tram train. A szerelvények Chemnitz Citylink Hybrid Tram Train-ek lesznek, pont úgy mint a videón)

Szeged és Hódmezővásárhely között, az összlakosság 20%-a ingázik rendszeresen. Ennek a forgalomnak a nagy része az utakra terhelődik. A tram train lehetőséget adna arra, hogy újra fellendüljön a vasúti forgalom a két város között. Az üzemeltető MÁV Start Zrt. úgy tervezi, hogy elképzelhető, hogy létrehoznak majd egy kombinált bérletet, amivel használható mindkét város tömegközlekedése és a tram train egyaránt.

A Strabag képviselője elmondta, hogy több szakaszon fognak zajlani a városon belüli munkálatok. Az első szakasz, ahol megkezdik a sínek lefektetését és az utak újragondolását, az Ady Endre utcán, a Bajcsy Zsilinszky utcán, valamint az Andrássy utca belső szakaszánál lesz várható, amint a közmű kiváltások befejeződtek. A várható időpontja ennek 2018 március.

A közműkiváltásokról a szakértő elmondta, hogy Az Ady-n és a Bajcsy-n, előre láthatóan még októberben nagyobb lendülettel elkezdődnek a munkálatok, így félsávos és teljes pályás útlezárásokkal is kell majd számolni azoknak, akik arra közlekednek. A gázművek kiváltása jövőre lesz esedékes.

A lakosok kérdései

Jó lakossági fórumokhoz híven, ezen a rendezvényen is sor került arra, hogy a lakosok, kezükbe véve a mikrofont, feltegyék kérdéseiket. Több Újkishomoki polgár is felszólalt az este folyamán. Annak a megállónak az érdekében emelték fel hangjukat, tették fel kérdéseiket, ami már a tervezés időszaka óta problémás. A NIF elmondta, hogy mivel másfél-két perccel hosszabb lenne a menetidő a megálló miatt, így Algyőnél nem tudnák időben váltani egymást a szerelvények. Ha megállót hoznának létre Kishomoknál, akkor újra kéne "sakkozni" azt a rendszert aminek az építésébe most belekezdenek. Hegedűs Zoltán elmondta, hogy a tram train, miután elkészül, folyamatosan bővülni fog, és nem az a város terve, hogy soha többet ne nyúljanak hozzá. Ezért kérte a lakosokat, akik hasonló módon külterületen laknak, hogy nyugodjanak meg, miután elkészült az egész országban első tram train hálózat a városban és minden rendben van vele, természetesen a bővítése lesz a következő lépcső.

Szóba került a zebrák és a közlekedésbiztonság kérdése is, például a Bajcsy Zsilinszki utcánál, ugyanis jelenleg is, csak két zebránál van lehetőség arra, hogy az úton átkeljenek a gyalogosok. Ha még egy sín és egy villamos is megnehezíti ezt, akkor az problémákat fog okozni a jövőben - hívta fel az egyik lakos a fórumon lévők figyelmét. Tájékoztatták, hogy az új körforgalmakkal, és kereszteződésekkel együtt, természetesen a közlekedésbiztonság kérdésével is foglalkoznak majd.

Hegedűs Zoltán, pedig tájékoztatta a közmű kiváltásért felelős cégeket, hogy kötelesek levélben, előre szólni a lakosoknak, ha az ingatlanjuk környékén végeznek bármilyen munkát.

Arra a felvetésre, hogy a szerelvények fél üresen, üresen fognak "lötyögni" a két város között, a NIF azt reagálta, hogy a reggeli órákban, várhatóan 50%-os kihasználtsággal fognak közlekedni a szerelvények, azaz minden ülőhely foglalt lesz.

A két várost összekötő tram train, várhatóan belendíti a Szeged és Hódmezővásárhely közti forgalmat, minden szempontból. Azok a turisták, akik Szegedre érkeznek, nagyobb valószínűséggel fognak Vásárhelyre látogatni mint eddig, és ez igaz fordítva is. Valamint lehet majd kerékpárt is szállítani a szerelvényeken.

A beruházás későbbi fázisairól elmondták, hogy az a terv, hogy Makó irányába is folytatják Szegedről a vonalat, ezért várhatóan egy új Tisza felett átívelő hidat is építeni kell. A végcél az, hogy Békéscsabától Szabadkáig húzódjon egy olyan elektromos árammal működő villamos és vasút vonal, aminek az első lépéseit nálunk fogják elkezdeni, Hódmezővásárhelyen.

n.j.