A cipőkre, a közüzemi szolgáltatásokra és a parkolásra panaszkodtak a legtöbben 1

Rekordszámú ügyben keresték meg a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Független Békéltető Testületet az év első hónapjában. Sosem volt még olyan a szervezet életében, amikor több mint 80 panasszal fordultak hozzájuk rögtön januárban. Címlapkép: pixabay.com

Azóta valamelyest csökkent a megkeresések száma, de így is 290 ügyben jártak el az első félévben. Emellett mintegy 300 esetben adtak tanácsot június végéig. Továbbra is slágertémának számítanak a cipőkkel, parkolással és közüzemi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszok.

Számítástechnikai, híradástechnikai és háztartási eszközökkel, használt gépjárművekkel, bútorok értékesítésével kapcsolatos ügyekben, a szolgáltatások területén pedig építőipari kivitelezési, parkolási, postai és távközlési, valamint közüzemi szolgáltatások ügyében fordulnak hozzánk – közölte Horváth Károly, a testület elnöke. Kiemelte ugyanakkor, hogy felfutóban vannak az interneten történő vásárlásokkal kapcsolatos panaszos ügyek, amelyeket kiemelten kezel a kormány is, tekintettel arra, hogy nagyon fontosnak tartja az internetes kereskedelembe vetett bizalom megalapozását, elsősorban a hazai, de az uniós országok tekintetében is. Ráadásul a távol-keleti internetes vásárlások népszerűek, de probléma esetén nem igazán tudunk segítséget nyújtani a fogyasztóknak – hangsúlyozta a vezető.

Horváth Károly elmondta, hogy általában a testületnél csapódik le először egy-egy olyan változtatás, vagy jogszabály módosítás, amely a fogyasztók életét befolyásolja. Nem volt ez másképpen a hulladék számlázásával kapcsolatos kormányzati döntés esetében sem, amikor vállalkozások szintjén külön választották a tevékenységet a számlázástól, és a korábbi rendszeres gyakorlattal szemben hónapokig nem kaptak számlát a fogyasztók. Sőt ilyen volt (talán már múlt időben is mondható), amikor kis összegű számláit engedményezte a szolgáltató pénzügyi behajtó cégnek.

Tipikusan jogszerűnek mondható, de erkölcstelen vállalkozói magatartásnak tartotta a Békéltető Testület, amikor 2-3000 forintos számlatartozást eladtak (engedményeztek), és a jogutód már több tízezres behajtási költségeket számlázott a fogyasztó felé. De ilyen volt a szegedi parkolási mizéria is, amikor a parkolójegyről történő átálláskor a nem mindig megfelelő tájékoztatás miatt sérülhettek a fogyasztói jogok. Ilyenek a házaló „szolgáltató iparosok” akik ajtó, ablak javítás, szúnyogháló felrakás ürügyén nyomultak be idős nyugdíjas fogyasztók lakásába és kötnek velük hátrányos szerződéseket. A szervezet elnöke ezért felhívja az idősek figyelmét arra, hogy ne hagyják magukat félrevezetni, becsapni. Az ilyen ügyekben sajnos legjobb esetben is csak ajánlást tudnak hozni a megkárosított fogyasztó javára.

A cipőkre, a közüzemi szolgáltatásokra és a parkolásra panaszkodtak a legtöbben

A Csongrád Megyei Békéltető Testület a békéltető, mediációs tevékenysége mellett többször javasolta már a fogyasztóvédelmi jogszabály módosítást a fogyasztók érdekében, erre készülnek idén is. Horváth Károly szerint erre azért van szükség, mert a vállalkozások a békéltető testület által hozott ajánlások 76 százalékát ugyan teljesítették, de azok 24 százalékát figyelmen kívül hagyták. Ez csak a tavalyi évben 40 olyan ügyet jelentett, amikor a vállalkozás – tudván azt, hogy a „fekete listára tételen kívül ” más joghátrány nem érheti –, nem hajtotta végre a testület ajánlását. A panaszosok ezekben az esetekben csak peres eljárás útján szerezhetnek érvényt igazuknak, amelyet azonban az őket ért kár és a perköltségek aránytalansága miatt a legtöbbször nem visznek véghez. A testület azt szeretné elérni, hogy egyezség hiányában akkor is kötelezést tartalmazó határozatot hozhassanak, ha a  fogyasztóvédelemről szóló törvényben meghatározott törvények hatálya alá tartozó személy vagy szervezet alávetési nyilatkozatot nem tett, de a kérelem megalapozott és a fogyasztó érvényesíteni kívánt igénye – sem a kérelemben, sem a kötelezést tartalmazó határozat meghozatalakor -, nem haladja meg a százezer forintot. Ezzel megszűnne a vállalkozásoknak az a kényelmes jogi helyzete, ami jelenleg még érvényesül, miszerint a békéltető testület ajánlása számára úgysem kötelező, a fogyasztó pedig kis perértékű ügyben úgysem vállalja a hosszadalmas jogi procedúrát.

A testület első embere végül arról is szólt, hogy az év hátralévő részében egyre többen veszik igénybe egyszerű és ingyenes szolgáltatásukat. Ezt segíti, hogy a járási hivatalokhoz forduló fogyasztókat feléjük irányítják, de bevett szokás a nagy szolgáltatóknál, és multiknál is, hogy tájékoztatják a fogyasztókat arról, hogy megoldatlan panaszuk esetén hozzájuk fordulhatnak. A honlapjukat is több ezren keresték már fel ez évben is, és az ott található, letölthető kérelem minta kitöltésével is egyre többen kezdeményezik a békéltető eljárást.

A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Független Békéltető Testületet eljárásairól bővebben a szervezet honlapján, a www.bekeltetes-csongrad.hu oldalon olvashat. További információ a 06-62/554-250/118-as számon, vagy e-mailben a bekelteto.testulet@csmkik.hu címen kérhető!